Monday

Cinta padaNya , Cinta KEKAL :)

Aku masih di sini..Dan Dia juga masih di sini...siapa Dia?Dialah Allah..Dia bukanla la insan..Dia tak sama macam kita..Tak sama dengan semua makhluk...Dia zat yang Maha Besar..Yang takkan sekali-kali melupakan makhlukNya..Aku sedar hanya aku yang sering melupakanNya..Aku sering leka pada cinta dunia..Kenikmatan dunia..Aku seorang hambaNya yang lalai..Ye...sering leka dan taksub pada cinta manusia..insan...yang belum tentu menjanjikan bahagia..samada bahagia di dunia mahupun di akhirat..Yang mana satu sepatutnya kita pilih antara bahagia di dunia atau di akhirat? Hanya satu pilihan..tapi andai kita pilih dua-dua..macamana? Aku sering tertanya-tanya boleh ke aku bahagia di dunia apatah lagi di akhirat dengan bekalan yang sedikit di dada..dengan amalan yang tak sampaipun sebesar zarah amalanku..Ya Allah..aku hambaMu yang lemah..Aku pernah tersesat dalam mencari redhaMu.Aku sesat dalam memilih jalanMu. Hanya Engkau yang mengatahui sejauh mana aku pernah tersesat..Aku mohon redhaMu dan redhaila insan-insan yang pernahku cinta dan insan-insan yang masihku cinta..Redhaila orang yang sentiasa menyayangiku..Bukan ku tak sayangkan mereka..Tapi aku tak pandai nak tunjukkan macammana caranya menyayangi seseorang..Aku dah beberapa kali tersungkur tersadung di lembah hati hina yang tak sepatutnya aku jejaki..

Ya Allah, aku pernah mencintai dia dan menyayangi dia..Namun sekarang aku sedar..bahawa cinta pada manusia tak kan kemana..sebagaimana cinta pada bunga, bunga akan layu, cinta pada manusia akan pudar, Namun cinta kepada Alah adalah cinta yang hakiki..Tak guna kita mengharapkan cinta manusia..Aku sedar dan aku tahu..Bila kita cintakan manusia memang betul dunia dirasakan indah..semuanya kita yang punya..tapi cinta pada manusia tak kan selalunya kekal..bila cinta di hatinya dah pudar..hati beralih arah..kata-kata manis dan pujuk rayu tak kan ada gunanya lagi..menangislah air mata darah sekalipun kita tak kan dapat apa yang kita impikan bersamanya lagi..Lalu apa jadi? Dunia dirasakan hancur..semangat, tenaga semuanya musnah..menangisla semahu-mahunya namun apa yang tinggal? di saat itu apa yang ada? orang yang kita sayang jauh meninggalkan kita..dan pada waktu itu barula kita tahu..kita semua tahu..hanya Allah yang tetap bersama kita setiap saat setiap detik..Dia sentiasa menemani kita..Cuma kita yang ego..yang lari dariNya.Kita lebih rela mencari kebahagiaan yang belum tentu boleh membahagiakan kita di akhirat sana..Kita hanya la seorang musafir kelana..sekarang..di dunia sekarang..Tempat yang paling kekal adalah di sana,Akhirat...

Dalam sebulan lebih ni aku dah banyak belajar tentang erti cinta..Apakah sebenarnya cinta?Pada siapa kita harus letak cinta kita..Waktu aku menangis semahu-mahunya siapa yang ada di sampingku waktu itu? Tiada..Tiada siapa yang mengetahui kisah duka aku..Pada siapa aku cari waktu itu..Pada Dia..Dia yang Maha Besar, Zat yang Maha Esa yang selama ini aku tinggalkan.Diala yang menjadi pengubat rindu aku..Diala yang menjadi penawar duka aku..Dialah Tuhan yang Maha Berkuasa..Sememangnya inilah ujian yang diberikan untuk kita sebagai hanbaNya..Ujian yang membuktikan tiada siapa yang berkuasa dan tiada siapa yang berhak mendapat cinta yang lebih besar selain Dia..Dia yang berhak mendapat cinta dari kita.Kerana Dialah yang menciptakan kita..Dia yang menghidupkan dan mematikan kita.Dia yang memberi rahmat, kasih sayang, nikmat, hikmah, kegembiraan kepada kita...Dia yang patut dapat segala-galanya..

Aku harap segala yang telah berlalu menjadi pengajaran yang sangat bernilai kepada aku dan kepada semua..Jangan sekali-kali kita lalai dari mengingatiNya..Janganlah mengeluh dan berduka cita dengan segala ujian yang Allah berikan kepada kita kerana Dia Maha Mengetahui atas tiap-tiap sesuatu..Mungkin ada yang lebih baik yang Dia akan bagi pada kita..Siapa tahu?Hanya Dia yang Maha Mengetahui segala-galanya..Jangan sekali-kali kita lupa padaNya.Sentiasa la berdoa dan mohonla diperkuatkan hati setiap kali kita di timpa ujian..Anggapla semua yang berlaku bukanla bencana atau musibah..tetapi ujian untuk menguji tahap keimanan kita demi memantapkan lagi iman kita...Allahuakbar..Allahuakbar..Allahhuakbar..Allah Maha Besar..Nikmat cinta yang Engkau berikan adalah nikmat yang tak ternilai..Ampunkan la segala doasa-dosa hamba-hambaMu..Kembalikanlah kami ke jalan yang benar, jalan yang diredhaiMu.Bahagiakanlah aku dan hamba-hambaMu di dunia dan di akhirat..Amin Ya Rabb..